Sağlıklı Yaşam Stratejileri


1)Giriş
Öncelikle bu girişi yaparak neden bu dersi seçtiğimi ve bu dersin bize ne gibi faydaları olabileceğini anlatmak istedim. Bu dersin adından da anlaşılacağı gibi günümüz de giderek zorlaşan sağlıklı yaşama kavramını topluma kazandırmaya yönelik olduğu belliydi. Bu bakımdan sağlıklı yaşama alışkanlığını kazanmamız gerektiğini, bunu yaparken aslında ne kadar yanlış şeylerle karşı karşıya kaldığımızı, toplumda var olan bir takım yanlış uygulamaların insanları ne derece etkilediğini, güncel hastalıkları ve sorunları( uyku bozuklukları, madde bağımlılıkları…), hayatta her an karşılaşabileceğimiz olayları bu dersten öğrenebileceğimi düşündüm. Bu aslında sadece seçmeli bir ders olmaktan çok daha öte olmalıydı. İşte bu dersi seçmemdeki amacım bir hayat felsefesi, bir yaşam biçimi oluşturabilmek ve bunları mümkün olduğunca farklı insanlara ulaştırabilmektir.
2)Sağlıklı uyku ve uyku bozuklukları dersi(Prof. Dr. Erdoğan Kunter hocamız)
Böyle bir derse (özellikle seçmeli ders olması nedeniyle) Erdoğan hocamızın girmesi çok güzel oldu. Çünkü hem dersin amacının dışına çıkılmamış oldu hem de ilk elden bilgileri almak bizim açımızdan faydalı oldu. Erdoğan hocamızın özellikle dersi anlatırken her yerde bulamayacağımız bilgilere bizi yönlendirmesi de ayrıca artılarımızdan. Bu dersten farklı olarak ne öğrendiğime gelince uykunun mitolojik olarak nasıl anlatıldığını(Ölüm’ ün (Thanatos = peaceful death) ikiz kardeşidir. Babası Erebos (karanlık), annesi Nyx (gece). Endymion’ a aşık olmuştu. Onu daima gözleri açık uyuturdu. Böylece, sevgilisinin gözlerini ara vermeden seyrediyordu…), uykunun koma durumundan farklı olarak fizyolojik olduğunu, periyodik olarak tekrarlayıcı ve geri dönüşümlü olduğunu bu ders sayesinde öğrendim. Ayrıca benim bu dersten aldığım en büyük bilgi: Bir çocuk horluyorsa onda problem vardır. Bu çocuk asabidir, hırçındır ve etrafına zarar verir. Çünkü uyku bozukluğu insanları deliryum denilen bir hale sokar. Bu da Erdoğan hocamızın ‘’ take on message’’ lerinden bir tanesiydi.
Hiperaktif teşhisi konulan bir çok çocuğun temelde uyku problemi çektiğini ve bunun psikologlar tarafından yapılan ilaç tedavisiyle düzeltilemediğini de öğrendim.
Horlamanın neden kaynaklandığını(giriş yollarının tıkanmasıyla burun içerisinde oluşan vibrasyon) ve nasıl düzeltileceğini( insanın arkasına dikilen tenis topu veya uyku merkezlerinde yapılan çeşitli teknikler yardımıyla), çeşitli uyku skalalarıyla hastaların uyku düzenlerinin saptandığını ve uyku bozukluklarının nasıl saptandığını da bu haftaki ders sayesinde öğrendim.
3)Sağlıklı yaşam ile sporun ilişkisi( Prof. Dr. Candan Algun hocamız)
Bu derste hocamız dersin interaktif işlenmesini istemesi nedeniyle ve bizimde bu konuda çaba sarf ettiğimiz göz önüne alındığında en zevkli geçen dersim diyebilirim. Çünkü hem hocamız bizim bölüm başkanımız hem de bu seçmeli derste fizyoterapi öğrencilerinin çoğunlukta olması bizi konuşma ve bilgi paylaşımı konusunda aktif kıldı. Bu dersin ana teması: ‘’İnsanlar neden spor yapmalıdır?’’. Ders bu soruyla başladı ve sporun insan metabolizmasındaki etkilerinden, metabolizmaya faydalarından ve kaç çeşit spor olduğundan bahsedildi. Yine hocamız teorik bilgiye girmek istemedi ama sporun tendon yapışıklarını önleyeceğinden, vücudun stabilizasyonunu sağlayacağından, kas kuvvetini artıracağından ve DNA üzerinde bulunan telomer adlı yapıların spor yapmaya bağlı olarak kısalmasının önlenebileceğinden bu sayede insanın spor yaparak hayatına fazladan bir 10 yıl kattığından bahsetmeden de geçmedi. Bu da bana göre bu dersin ‘’ take on message’’ iydi.
Ayrıca ilk spor ayakkabılarını düz olduğundan bu nedenle sporcuların sık sık sakatlanma geçirdiklerinden ve daha sonra ilk defa çivili kramponun Adidas tarafından üretildiğinden bahsedildi ki tüm bunlar yine bana göre dersin amacına ulaştığının göstergesiydi.
Dersten sonra da bölüm başkanımızla yaptığımız abla kardeş muhabbeti gerçekten bir çok üniversitede olması gereken çok özel anlardandı.
4)Sigara ve bağımlılığı(Prof. Dr. Erdoğan Kunter hocamız)
Bu dersimiz de Hocamızın: ‘’Sınıfta sigara içen var mı ?’’ sorusuyla başladı ve Hocamız bu konunun asıl sigara içenler tarafından dinlenmediğine dair bir anısını anlattı. Bunu ardından sigaranın kısa dönem faydalarından bahsedildi ama uzun vadede vücudu ne hale soktuğu da gözlerden kaçmadı. Bana göre bu dersin ‘’ take on message ‘’ i bir sigaranın diğer bağımlılık yapan maddelerden 8 kat daha fazla bağımlılık yaptığı. Hocamız beynimizde oluşan şeytanın sürekli olarak beyne emir vererek insanın sigara içme isteğini tetiklediğinden bahsetti. Ayrıca bu şeytanın 1 yıl gibi bir sürede ancak kaybolduğunu ama ardından içilen bir sigara nedeniyle tekrar canlanacağından sigarayı bırakırken aniden bırakmamız gerektiğini ve 1 yıl kadar sonra artık bırakmış olacağımızı aksi takdirde sigaraya ara verilmiş olunacağını söyledi.
Daha sonra sigaranın beyindeki zevk alma veya hissetme reseptörlerini tıkayarak beyne gelen uyartıların alımının sıkıntı verdiğinden söz etti ve beynin bunun için bu reseptörleri artırdığını söyledi ama tabi ki beynimiz bu reseptörleri sonsuza kadar artıramayacağı için belli bir noktadan sonra artık insanın hiçbir şeyden zevk alamaz hale geleceğinden bahsetti.
5)Sonuç
Evet bu dersi hayatımızdaki her an gerçekleşen ve çoğu zaman halk tarafından yanlış yorumlanan olayları siz değerli hocalarımızdan dinlemek, haberleri ilk elden alabilmek ve girişte de bahsettiğim gibi kendi sağlıklı yaşama felsefemi oluşturabilmek için seçtim. Teşekkürlerimi sunarım.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: